Wat is walking football?

Teamfoto_Stadstuin_65_270721_002.jpg

Walking football heeft de laatste jaren een grote opmars gemaakt binnen de sportwereld. Het oorspronkelijke idee van deze spelvorm komt vanuit Engeland. In Nederland is mede door samenwerking  van  het ouderenfonds en Eredivisie CV een groot aantal mensen actief geworden met deze spelvorm. Zij hebben deze variant verder uitgewerkt en gepromoot.  Vooral de toegenomen interesse bij vele amateurverenigingen heeft geleid tot een groot aantal deelnemers aan walking football.

Wat is wandelvoetbal?

Het is een low-impact, team-gebaseerde oefening, waarbij gebruik wordt gemaakt van de gedefinieerde 'Walking Football Rules and Formats'. Met name geen contact met de spelers, altijd met één voet op de grond, dus niet rennen en geen slidings, de bal niet hoger dan heuphoogte spelen en geen keepers in de goal.

Voor wie geschikt?

Walking football was in eerste instantie expliciet gericht op oud-voetballers. Het heeft tot doel deelnemers fysieke en mentale gezondheidsvoordelen te bieden en de sociale verbondenheid te bevorderen.

Het is geschikt voor mannen en vrouwen ouder dan 60 jaar, ongeacht hun conditie of voetbalniveau, die opnieuw terugkeren op het voetbalveld of die een geheel andere achtergrond hebben dan voetbal.  De diversiteit van deelnemers is in de laatste jaren in ruimste zin toegenomen. Deelnemers die bepaalde gezondheidsproblematiek ervaren zoals lichte hartproblemen of beperkt zijn door een knieprothese, COPD,  geheugenproblematiek,  ook zij kunnen terecht bij de vereniging. Variaties en spelaanpassingen kunnen worden gemaakt om aan de behoeften en mogelijkheden van de deelnemers te voldoen. Ieder kan op zijn eigen wijze invulling geven.

De begeleiding en coaching wordt verzorgd door deskundigen. Zij bieden programma´s aan in een inclusieve, boeiende en uitnodigende omgeving voor elk niveau en fitnessniveau. Er wordt veel waarde gehecht aan ontwikkeling en mogelijkheden van elk individu. Het aanmoedigen en uitvoeren van activiteiten tijdens de wekelijkse warming-up laat meer en meer positieve resultaten zien. Verder is het programma gericht op het bevorderen van gezondheid, welzijn en sociale contacten. Vaardigheden en vaardigheidsniveaus voor ouderen kunnen worden uitgebreid door regelmatig met voetbal en lichaamsbeweging bezig te zijn.

Wat kan het mensen bieden

Afgezien van de gezondheidsvoordelen biedt het spel deelnemers de mogelijkheid om te socializen met mensen van dezelfde leeftijd. Het is ook gebleken dat men mensen ontmoet met wie men vroeger heeft gevoetbald. Deze sociale component geeft een extra dimensie aan het geheel.

Walking Football is vooral gebaseerd op fair play. Het is een gemakkelijke en prettige manier voor oudere volwassenen om actief te blijven, plezier te hebben en van het spel te genieten.
contactpersoon Edward den Doop, mail naar [email protected]