Jeugdbeleidsplan

jeugdbeleidsplan werpt zijn vruchten af

Jeugdbeleidsplan goedgekeurd
 en werpt al direct zijn vruchten af

Het beleidsplan "Jeugd 2011 en verder" is door het hoofdbestuur, trainers en leiders goedgekeurd. Dit beleidsplan bevat de richting voor de komende jaren waarbij de speerpunten zijn:

-          Opleiding kader

-          Specifieke sportbegeleiding

-          Nevenactiviteiten

-          Ouder- en jeugdparticipatie

Een duidelijk beleidsplan, gericht op de jeugd van 4 t/m 18 jaar, kan hierbij een grote steun zijn voor de begeleiding van de jeugd van Sportclub Doesburg. Een dergelijk plan heeft alleen succes als ieder kader- en jeugdlid achter dit plan gaat staan en blijft staan.

Bij de subsidieaanvraag aan ZON (Zakelijk Ondernemers Netwerk) bleek direct de noodzaak van een  duidelijk jeugdbeleidsplan. Quote ZON: "Wij zijn onder de indruk van jullie beleidsplan, dat heeft ons geholpen om een gefundeerd besluit te nemen".

Opleiding kader

Als speerpunt staat het opleiden van het jeugdkader. Het opzetten hiervan beoogt om de jeugd een goede voetbaltechnische opleiding te kunnen geven, waarbij aandacht is voor baltechniek, positief coachen, tactiek van het balspel, bevorderen van samenspelen, teamvorming, voetbalspelregels etc. Het bouwen aan goede jeugdtrainingen komt niet alleen de pupillen ten goede, maar zal ook motiverend werken voor de trainers die je op deze manier goed kunt meenemen in kwaliteitverbetering van trainingen en betrokkenheid bij het verenigingsgebeuren.

Specifieke sportbegeleiding

Het verzorgen van jeugdscheidsrechterscursussen. Het ligt in de bedoeling om D, C en B jeugd in staat te stellen en  te motiveren om jeugdscheidsrechterscursussen te volgen, zodat hun betrokkenheid bij de jeugd van SC Doesburg vergroot wordt en te borgen dat er jeugdwedstrijden gespeeld kunnen worden onder een goede leiding.

Het verzorgen van EHBO-cursussen. Het is wenselijk om jaarlijks aan het begin van het seizoen een EHBO- en reanimatie-opfris te verzorgen voor trainers en begeleiders om veiligheid en snel handelen i.g.v. ongevallen te optimaliseren

Nevenactiviteiten

Het inrichten van een ‘jeugdhonk’ in de kantine op Het Sportpark. De locatie Het Sportpark heeft geen speciale jeugd “hoek”. Omdat  in de toekomst steeds vaker gebruik gemaakt zal worden van deze locatie, is het wenselijk dat er een aantal maatregelen genomen wordt om een gedeelte van de kantine af te kunnen schermen en daar een speciale ruimte voor de jeugd te creëren. Daarnaast is het wenselijk over middelen te beschikken om de jeugd bezig te houden als wedstrijden niet door gaan of als ouders de wedstrijden van bijv. het eerste elftal willen bezoeken. Te denken valt aan spelletjes, knutselmateriaal etc.

Jeugd- en ouderparticipatie

Het jeugdbeleid is er op gericht dat de vereniging er niet alleen voor maar ook van de jeugd is. Dat betekent dat het beleid er op is gericht om de jeugdleden actief te betrekken bij het reilen en zeilen van de vereniging. Het uitgangspunt van het beleid van Sportclub Doesburg zal dan ook voornamelijk zijn gericht op (interculturele) jeugdparticipatie, vanaf de jongste leeftijd.

Om tot een goede communicatie met de ouders te komen wordt door de vereniging een ouderadviesraad, zo mogelijk intercultureel samengesteld, ingesteld. Deze raad kan gevraagd en ongevraagd het bestuur en/of JC adviseren over allerlei zaken. Op deze manier denkt de vereniging er achter te komen wat er binnen die groep leeft. Ook kan de raad andere ouders stimuleren om aan activiteiten mee te doen en zich in te zetten voor de vereniging. Zij spreken immers dezelfde taal!