Samen veilig en plezierig voetballen bij sc Doesburg!

Bij voetbalvereniging Sportclub Doesburg heeft plezier in het samen voetballen altijd centraal gestaan. De komende jaren zal dat zo blijven. In de afgelopen tijd is in de sportwereld, ook vanuit de KNVB, echter steeds meer aandacht gevraagd voor een klimaat waarin leden binnen een vereniging zich veilig kunnen voelen. Uit onderzoek is namelijk gebleken, dat één op de acht sporters geconfronteerd wordt met seksueel grensoverschrijdend gedrag. De gevolgen voor een slachtoffer zijn groot.

Het bestuur treft daarom maatregelen om samen met de leden die omgeving te creëren waarbinnen iedereen zich veilig kan voelen bij het uitoefenen van de voetbalsport en onze verenigingsactiviteiten.

Er wordt inmiddels geïnventariseerd hoe veilig het in en rondom het sportcomplex is. Is de fietsenstalling bijvoorbeeld voldoende verlicht? De uitkomsten hiervan zullen met de beheerder van het park worden besproken om eventuele onvolkomenheden weg te werken.

Verder is er een vertrouwenspersoon benoemd bij wie je kunt aankloppen met een klacht over bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag binnen de club. Deze persoon zal de klacht zorgvuldig behandelen.

Het jeugdkader van onze club werkt al jaren met gedragsregels voor de begeleiding van de voetballers. Die regels worden aangevuld met regels inzake veiligheid. Als voorbeeld de volgende regel. De begeleider onthoudt zich van (verbale) seksueel getinte intimiteiten via welk communicatiemiddel dan ook.

Samen met spelers en ouders zijn er omgangsregels opgesteld. Daarin is aangegeven welk gedrag we in en rond het veld van elkaar verwachten. Ook hier een voorbeeld van. Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.

Vanaf het seizoen 2018-2019 gaan we de aanstelling van de vrijwilligers anders inrichten. Met nieuwe vrijwilligers wordt een gesprek gevoerd om nader met elkaar kennis te maken. Van alle vrijwilligers zal een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden gevraagd evenals het ondertekenen van de gedragsregels.

Via de website en het clubblad wordt u op de hoogte gehouden over ontwikkelingen aangaande dit onderwerp. Samen gaan we voor een veilig en plezierig klimaat bij
Sportclub Doesburg!