Protocol

Gebruik Lidmaatschapsgegevens

Een uitleg hoe Sportclub Doesburg met de lidmaatschapsgegevens van haar leden omgaat en welke afspraken hierover met de KNVB zijn gemaakt

In de afgelopen jaren zijn een aantal leden van Sportclub Doesburg benaderd door een telefoonpanel om een abonnement op de VI of Goal af te nemen. Dit is een actie van de KNVB geweest waarbij een aantal van de bij de KNVB geregistreerde leden zijn benaderd op hun mobiele telefoon. Alleen leden die niet in het Bel-me-niet-register staan zijn benaderd.
Hieronder volgt een uitleg hoe Sportclub Doesburg met de lidmaatschapsgegevens van haar leden omgaat en welke afspraken hierover met de KNVB zijn gemaakt.

Bij Sportclub Doesburg worden de gegevens van de leden op geen enkele wijze aan derden buiten Sportclub Doesburg verstrekt. Op dit beleid geldt echter één uitzondering waar Sportclub Doesburg zelf geen invloed op kan uitoefenen. In de algemene ledenvergadering van juni 1992 hebben de leden van de KNVB namelijk het besluit genomen om hun ledenbestanden aan de KNVB beschikbaar te gaan stellen voor dienst- en productinformatie. Dit geldt derhalve voor alle verenigingen die onder de KNVB vallen. Aan dit gebruik zijn destijds door de algemene ledenvergadering echter wel voorwaarden gesteld:

• het moet gaan om voetbalgerelateerde acties;
  • alleen naam, adres, woonplaats en telefoonnummer mogen worden verstrekt;
  • leden die niet mee willen dat hun gegevens worden gebruikt voor dergelijke acties moeten dat kenbaar kunnen maken aan de KNVB en de KNVB moet dit respecteren.

Het aan anderen verstrekken van lidgegevens is onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) toegestaan. Als voorwaarde geldt echter altijd dat nieuwe leden geïnformeerd moeten worden dat de gegevens aan anderen kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden dat gebeurt. Door lid te worden stemt men hier mee in.

Concreet betekent dit voor ieder lid van Sportclub Doesburg:

• dat zijn/haar gegevens in het ledenbestand van Sportclub Doesburg worden opgenomen in verband met de verenigingsactiviteiten, maar ook om het lid te kunnen bereiken voor mededelingen en voor de vaststelling en de inning van contributie. Verstrekking van de lidmaatschapsgegevens aan derden vindt niet plaats.
  • dat zijn/haar gegevens verplicht moeten worden doorgegeven de KNVB, in verband met deelname aan de reguliere activiteiten van de KNVB (de voetbalcompetitie, cursussen, allerlei jeugdactiviteiten etc.), maar ook ten behoeve van sponsoracties en andere marketingacties of voor sportgerelateerde onderzoeken die uitgevoerd worden door allerlei instellingen of de overheid.